دمی با سهراب سپهری –روزگار ما

گفت : اهل كاشانم.

گفتم : اهل کجایم نمیدانم فقط میدانم سرزمینم در بند است و دگر چه فرق دارد

گفت : روزگارم بد نیست.

گفتم : روزگار ماتاریک است و سرزمین در نابودی است

گفت : تكه نانی دارم ، خرده هوشی ، سر سوزن ذوقی .

گفتم : سفره مان خالی است و هوشمان را چه ساده به اسارت بردند و همه ذوقمان شده دمی در دنیای مجازی بودن  

گفت : اهل كاشانم ، پیشه ام نقاشی است:

گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ ، می فروشم به شما

تا به آواز شقایق كه در آن زندانی است

دل تنهایی تان تازه شود .

گفتم : اهلیتم  فراموش شد و پیشه ام را هم نمیدانم  چیست ماهها است  بیکارم و زندگی شده چرخ زدن در کوچه ها در پی هیچ ، قفسی برایمان ساخته اند تا هر از گاهی که بیاد می آورم کیستم و اهل کجایم به فراموشی دچار شوم

گفت :چه خیالی ، چه خیالی ، … می دانم

پرده ام بی جان است .

خوب می دانم ، حوض نقاشی من بی ماهی است .

گفتم :خیالم فقط سر کردن با روزگار است پرداخت اجاره خانه ، قبوض دریافتی ، سیر کردن چند شکم

خوب می دانم ، حوض نقاشی من پر از اَشکال است ، پر از خطهای کج و معوج  هر کدام نشانی است از بدهی به بار آمده ………

گفتم صبر داشته باش چیزها دیدم در روی این خاک ،  تو نشانی از آن ندیدی

كودك میگریست و می دوید پی مادر و مادر  در خاک میغلطید : شوهر را که برد  .

مادری چادر سیاه بر سر در آن دوردستها تنها بر سر قبر دخترک میگریست ، صدایش در باد می پیچیید ندایم چه شد

پیرمرد تنها کز کرده و مینگریست که شاید خبری آید از پسرکش همان که  پشت دیوارها زندانی است .

مادری اشک در چشم و تنها در سلول منتظر دیدن فرزندان  

مامورانی  دیدم كه در  تاریکی بدنبال جوانان میگردنند تا که آنان را  پرپرکنند  .

مردمی دیدم  در پی نردبانی  از آن ، بالا روند و بر  بام به همه گویند تا شقایق هست زندگی باید کرد  .

پاسخی بگذارید

